Dječji vrtić Medulin Dječji vrtić Medulin

Dječji vrtić Medulin prvi u Istri otvorio skupinu s verificiranim Montessori programom


Dječji vrtić Medulin već niz godina istiće se kvalitetom rada s djecom i razvijanjem programa za djecu te kontinuiranim ulaganjem u razvoj predškolskog odgoja u Istri i Hrvatskoj, čime iz dana u dan potvrđuje činjenicu da se u Medulinu razvija inkubator znanja iz područja predškolskog odgoja. Ne iznenađuje činjenica da je od pedagoške godine 2017./2018.  vrtić Medulin postao prvi vrtić u Istri koji nudi program rada s djecom prema načelima Marije Montessori. U povodu obilježavanja Dječjeg tjedna i međunarodnog Dana djeteta program je danas svečano predstavljen široj javnosti. Svečanosti su prisustvovali Načelnik Općine Medulin Goran Buić, pročelinice i stručne suradnice  Upravnih odjela Općine Medulin te odgojitelji i stručni suradnici vrtića s kojima se ostvaruje bliska suradnja. Nakon pozdravnog govora ravnateljice vrtića Severke Verbanac u kojem se osvrnula na motive ponude ovog programa, voditeljica podružnica Lorena Pliško Seferagić, psihologinja Sanja Tatković i odgojiteljice u montessori programu Romina Batajlić i Nina Vale pripremile su prezentaciju o načelima rada Marije Montessori, upriličen je veseli dnevni vatromet za djecu te su i odrasli dobili priliku direktno se upoznati s materijalima i aktivnostima koja se djeci nude.

Dr. Marija Montessori bila je prva žena u Italiji koja je upisala studij medicine te kao liječnica u radu s djecom stvarala didaktički materijal koji djeci otvara mogućnosti učenja jednostavnih ali i apstraktnih pojmova kroz igru i šarenilo boja te mobilizacijom svih osjetila . Dokazala je kako učenje polazi od djeteta, a ne od učitelja. U svojoj dječjoj kući, prvoj takve vrste u svijetu (1907.g.), Marija Montessori zorno je ukazivala svijetu odraslih kako djecu nije potrebno siliti na učenje već je dovoljno omogućiti ima život i rad u pripremljenoj i poticajnoj okolini koja će ih izazivati na samostalno istraživanje. Djeca uče zadovoljavanjem svoje prirodne znatiželje te na kognitivnoj razini ostvaruju složene misaone procese. Rad i nasljeđe ove liječnice i pedagoginje bitno mijenja svijet učenja i poučavanja te se njezina metoda rada uvodi kao vrijedan metodički pristup u mnoge škole u Italiji, Švicarskoj, Argentini, Indiji, Kini. Visoki rezultati rada s djecom motiv su mnogim školama da koriste ime „Montessori“ a da u svom radu nisu koristili ideje Marije Montesori. Kako bi se spriječilo takvo bespravno korištenje njezina imena i rada, u Berlinu se 1929.g. osnovala tzv. Association Montessori internationale (AMI) koja i danas djeluje sa sjedištem u Amsterdamu i nastoji očuvati izvornost ideja i programa Montessori i od čijim će „povećalom“ svoj rad ostvarivati i skupina djece u u Dječjem vrtiću Medulin.

 

U suvremenom svijetu te u nacionalnom kurikulumu predškolskog odgoja u RH, kao imperativ rada u dječjim vrtićima i školama proteže se teza o „učenju djece za samostalno učenje i rad“. Upravo je Marija Montessori svojim naprednim idejama s početka dvadesetog stoljeća zagovarala ali i didaktičko – metodički oblikovala rad s djecom na ovom načelu, čime je bila daleko ispred svog vremena.

Metodičkim pristupom Marije Montessori djecu se nastoji pripremati za svakodnevni život, potaknuti kontinuirani razvoj njihova prirođenog interesa i želje za stalnim istraživanjem, učenjem i stjecanjem novog znanja, pokazati im kako cijeniti rad i rezultate zbog njih samih a ne zbog vanjskog svijeta i očekivanja drugih, omogućiti im da vlastitim iskustvom razviju organizacijske sposobnosti i odgajati ih tako da postanu obrazovani, stručni, savjesni i odgovorni članovi  društva.

Montessori didaktički materijal izrađuje se od prirodnih materijala i u izvornom obliku kako ih je osmislila Marija Montessori, i isti su u svim odgojno – obrazovnim ustanovama koje rade Montessori metodom. Tijekom obrazovanja za Montessori stručnjaka polaznici se između ostalog podučavaju kako izraditi dodatne materijale za učenje a da ti materijali zadovolje visoke zahtjeve Montessori programa. Unutar svakog predmetnog područja materijali su razvrstani prema tematici unutar koje se nadograđuju od osnovnih, najjednostavnijih prema složenima te je fascinantno kako predškolsko dijete zahvaljujući radu s posebno pripremljenim materijalom može i prije polaska u školu ovladati znanjima vezanim uz računske operacije poput algebre, geometrije, razlomaka i sl.

 

Djeca u predškolskoj dobi od 3. godine do polaska u školu učiti će kroz područja poticanja samostalnosti, poticanja osjetilnosti, matematike, jezika te tzv. kozmičkog odgoja i umjetnosti zahvaljujući namjenski nabavljenim priborima koji svaki ima „kontrolu greške“ kako bi dijete moglo samostalno, neovisno o odraslima, uočiti i ispraviti svoje pogreške. Svaki Montessori materijal daje mogućnost ponavljanja kako bi se svladala aktivnost, usvojio pojam, vodeći u konačnici dijete od konkretnog materijala do apstraktnog znanja.

 

U Dječjem vrtiću Medulin godinama je sustavno i planski nabavljana tzv. montessori didaktika, ulagano u obrazovanje i osposobljavanje kadrova te se konačno udovoljilo svim, vrlo složenim uvjetima za provedbu ovog programa. Nabava didaktičkog materijala koji je po svojoj funkciji i formi detaljno oblikovan i vrlo specifičan, i opremanje jedne skupine, prelazi okvire od sto tisuća kuna koje je Općina Medulin izdvojila za pokretanje ovog programa a Uprava vrtića sustavno prikupljala i planirala u zadnjih nekoliko godina. Također, za potrebe plaća dviju odgojiteljica – voditeljica programa, Općina Medulin u budućnosti će izdvajati dodatnih 250.000,00 kn. Ako tome pridodamo kontinuirana ulaganja u razvoj predškolskog odgoja kako za svakodnevne potrebe i unapređivanje uvjeta rada, tako i u smjeru razvoja vrtića poput organizacija međunarodnih stručnih skupova iz područja predškolskog odgoja, financiranje publikacija za djecu i odrasle, međunarodne suradnje vrtića  i ulaganja u stručno usavršavanje kadrova, ova Općina i radnici dječjeg vrtića svrstavaju se u sam vrh ulaganja u kvalitetu življenja djece u vrtićima i provedbu odgojno – obrazovnih programa u Republici Hrvatskoj.

Kako doznajemo od ravnateljice vrtića Severke Verbanac, u Istri trenutno ima tek nekoliko odgojiteljica koje su završile ovaj specijalizirani program u trajanju od godine dana koji je istovremeno vrlo skup, zahtijeva dosta odricanja i veliko zalaganje na usvajanju znanja i vještina rada. Odgojiteljice Nina Vale i Romina Batajlić prve su među njima dobile priliku svoje znanje prenijeti u redovan rad s djecom u prvu u skupinu u  Istri  s verificiranim Montesori programom od strane Ministarstva znanosti i obrazovanja. Primjenjujući načela rada specifična za ovaj program kao što su: načelo upijajućeg uma, pripremljene okoline, promatranja, slobodnog izbora i ponavljanja, osobnog tempa i trajanja rada, provjere ispravnosti, discipline, mirovanja, tri stupnja spoznavanja te heterogenosti i inkluzije) te kroz područja kao što su zemljopis, zoologija, botanika, biologija, povijest, umjetnost, etika, antropologija, evolucija, ekologija, astronomija i nezaobilazna informatika, u pedagoškoj godini 2017./2018. raditi će sa 23 djece.

Unatoč visokim troškovima za provedbu programa i senzibilitetom Općine Medulin, roditelji ove djece neće snositi dodatne troškove obzirom da se i njih želi nagraditi kao prvu generaciju koja će u Istri promovirati i njegovati Montessori pristup.

Povratak na aktivnosti